zondag 8 juli 2007

Sigma 180 macro

Iets meer dan twee maanden geleden schreef ik al over de aankoop van een macrolens. Toen was ik nog volop aan het twijfelen tussen een korte macro (90 of 105 mm) en een lange macro (180 mm), maar vooral de 150 mm van Sigma zag er heel interessant uit. Op internet stonden daarvan heel lovende commentaren en intussen hebben een aantal collega-natuurfotografen op het forum er al heel goeie ervaringen mee.

Dus werd het de Sigma 150 mm. In een aantal winkels in de buurt kost die 610 euro, in een aantal andere 640 of 650 euro. Dat vind ik nog een goede prijs voor die lens. Maar in geen van de winkels in het Antwerpse was de lens binnen en niemand kon me een exacte levertermijn zeggen. Bij Foto Konijnenberg in Turnhout hadden ze die lens wél binnen, ook voor 650 euro, maar sinds ik weet dat die winkel de hoofdsponsor is van een Nederlands rally-team, wil ik daar liefst zo weinig mogelijk kopen. Ik wil niet dat mijn geld gebruikt wordt voor milieuvervuilende activiteiten.

Intussen had ik gehoord dat Liliane van de fotoclub stopt met fotografie en dat ze haar fotogerief verkoopt. En bij dat fotogerief zit een Sigma 180 mm. Nieuw kost die lens toch al 750 à 800 euro. En Liliane heeft die lens niet echt veel gebruikt, dus is de prijs van 500 euro die ze ervoor vraagt, echt wel mooi meegenomen. En daarbij is die lens dan nog eens 150 euro goedkoper dan de Sigma 150 mm.

Vrijdagavond ben ik de lens dan gaan halen bij Liliane en daarnet ben ik al eens wat foto's gaan maken in de tuin. De schermbloemen van de reuzenberenklauw trekken veel insecten (waaronder aardhommel, soldaatje, tapijtkever en penseelkever). Ook op de dahlia's zaten heel wat hommels en bijtjes en dat was ook wel mooi om te fotograferen.

De lens werkt echt heel makkelijk. Het is natuurlijk geen zoomlens, maar de scherpstelling loopt soepel en precies. En de eerste resultaten zijn niet slecht. Nog lang niet voor publicatie, maar "oefening baart kunst".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten