woensdag 25 juli 2007

Gallen in de Doode Bemde

Vorige week heb ik tijdens het Zomerkamp in de Doode Bemde mijn collectie gallen uitgebreid. Ik had gelezen dat er niet alleen op bomen (zoals eik, wilg en beuk) gallen kunnen voorkomen, maar ook op kruidachtige planten zoals distel, boerenwormkruid, roos en jeneverbes.

Tijdens mijn ochtendlijke foto-uitstapjes heb ik respectievelijk een gal op boerenwormkruid (Rhopalomyia tanaceticola of de boerenwormkruidgalmug) en een gal op akkerdistel (Urophora cardui of de distelgalboorvlieg) gevonden. De eerste zit in het bloemhoofdje van het boerenwormkruid als een paarskleurige verdikking, de tweede is een verdikking van de stengel, met als gevolg dat er geen bloemen meer aan de plant kunnen groeien (omdat alle energie wordt opgesoupeerd door de gal in de stengel).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten