donderdag 19 april 2007

Zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon)

Gisterenavond nog eens naar 't Asbroek in Schoten geweest. Het was weer even geleden dat ik er geweest was, en ik ben backup als natuurgids voor de voorjaarswandeling van Natuurpunt komende zondag.

De slanke sleutelbloem stond hier en daar nog in bloei, maar is al lang over zijn hoogtepunt heen. De pinksterbloem komt wel mooi op, maar ik heb er nog geen oranjetipjes zien rondvliegen. Wél muggen :-(

Het meest opmerkelijke was een witte gelei-achtige substantie op een stuk dood hout. Volgens mij een slijmzwam. Het "ding" is zo'n 8 cm lang, 3 cm breed en 1,5 à 2 cm hoog. Thuis gekomen heb ik het dikke boek van Hans Vermeulen ("Paddestoelen, schimmels en slijmzwammen van Vlaanderen") nog eens ter hand genomen en bij de slijmzwammen gaan zoeken. En ik kom uit bij het Zilveren boomkussen, een algemene soort in Vlaanderen.

Deze morgen ben ik nog even teruggegaan om er wat foto's van te maken. Het hout ligt nl. midden op het pad en dan zou het wel eens kunnen verdwijnen of vernield worden. Gelukkig lag het er nog. Er hingen aan de onderzijde een paar witgele druppels slijm aan. Ik heb vanuit verschillende hoeken een foto gemaakt, en ook wat gelet op de achtergrond en de compositie. Als laatste heb ik nog een foto gemaakt met een CF-kaartje ernaast om de grootte te kunnen schatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten