dinsdag 17 april 2007

Psyche casta

In onze tuin staat een jonge paardenkastanje, die vorig jaar last had van de paardenkastanjemineermot. Dit jaar hou ik die boom wat meer in de gaten om te zien wanneer de mineermot zich laat zien, en hoe de boom daarop reageert. De vrouwtjes zijn vleugelloos en kruipen langs de stam omhoog om met hun feromonen mannetjes te lokken, te paren en daarna in de bladeren hun eitjes te leggen.

Daarnet keek ik nog eens langs de stam, maar er zaten nog geen mineermotten op. Ik zag wel iets anders, dat ik direct herkende: een rups van Psyche casta. Dat is een vlinder uit de familie van de zakdragers, maar die heeft geen Nederlandse naam. De rups bouwt een schuilplaats voor zichzelf met spinsel en dorre grasjes. Zo ontstaat een kokertje waarin het beestje zijn hele leven verblijft. De rups verpopt in het kokertje, en de vrouwtje komen slechts half uit het kokertje om hun feromonen te verspreiden. Evenals bij de mineermot zijn ook deze vrouwtjes vleugelloos. Na de paring worden ongeveer 400 eitjes in het kokertje afgezet. Als de rupsjes uitkomen, bouwen ze een nieuw kokertje met materiaal van de oude koker.

Door de loep kon je mooi de zwarte bandering op de kop zien. Daarna heb ik er ook nog een paar foto's van gemaakt met de omgekeerde 50mm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten