zondag 22 april 2007

't Asbroek (1)

Deze voormiddag was er een voorjaarswandeling van Natuurpunt in 't Asbroek. Dominique was de gids, maar ik had me dinsdag op de vergadering opgegeven als backup. Sommige jaren is de groep zo groot dat het niet meer werkbaar is met 1 gids.

Vandaag was het "toeristische" aanbod enorm groot: natuurwandeling in de Kuifeend, Folk in 't Gruun, Erfgoeddag, Vlaanderendag, Antwerp 10 miles, ... dus de opkomst was eerder mager: 10 deelnemers. Dus Dominique heeft heel de wandeling gegidst, en ik heb weer heel wat bijgeleerd. Over het dalkruid (een eenzaadlobbige met twee bladeren), over es en els (de eerste heeft stromend water nodig, de tweede stilstaand water), over bosbies (een indicatorsoort voor zuiver water in de bodem) en nog heel wat meer.

Voor de voorjaarsbloeiers was het al ietsje te laat (omwille van de vroege lente dit jaar), maar de pinksterbloemen kwamen al mooi in bloei. Oranjetipjes hebben we niet zien vliegen, maar ik heb wel een oranje vlindereitje op een pinksterbloem gevonden. Het zat er ook vol kleine bruine kikkers. Dat vonden de kinderen wel plezant.

Kortom, een interessante wandeling, waarop ik weeral heel wat bijgeleerd heb over de natuur. Dat kan ik een volgende keer wel gebruiken als ik echt eens moet gidsen in 't Asbroek. Maar straks ga ik nog eens terug om de vlindereitjes van het oranjetipje te fotograferen met de omgekeerde lens...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten