zondag 22 april 2007

't Asbroek (2)

Daarnet nog eens terug naar 't Asbroek geweest, met het macro-fotogerief en op mijn eentje. Direct doorgestapt naar de strook van de propyleen-leiding. Daar staan veel pinksterbloemen. Bij de tweede pinksterbloem die ik aan een grondig onderzoek onderwierp, vond ik al meteen een oranje-eitje. Spijtig genoeg zat de zon nogal slecht op het eitje, en stonden er nog wat brandnetels.

Ik heb nog vele andere planten gecontroleerd, maar het tweede eitje dat ik vond, was het eerste eitje van deze voormiddag. Dat zat wel mooi in het zonlicht. Hier heb ik veel foto's van gemaakt, in combinatie met een onscherpe bloem in de achtergrond. Het was wel spijtig dat er een of ander zwart kevertje telkens door het beeld liep. Het eitje zelf is oranje en geribbeld en zit op de groene stengel onder de bloem. Een oranjetipje legt telkens maar één eitje per plant (omdat de rupsen mekaar opeten), dus je moet al geluk hebben dat je een eitje vindt.

Ik heb ook nog pogingen gedaan om een blad van brandnetel te fotograferen om de brandhaartjes eens op foto te hebben. Achteraan in de beek stond nog dotterbloem, ook een mooie voor de collectie "Stampers en meeldraden", daarna nog kruipend zenegroen gefotografeerd, wat alweer prachtige resultaten opleverde. En een beetje verder nog een derde vlindereitje gevonden. Dit was niet oranje maar wit, wat wil zeggen dat het "verser" is dan de twee andere eitjes.

Onderweg nog een onzachte ontmoeting gehad met een braamtak, maar gezien de resultaten van de foto's (en het vinden van 3 vlindereitjes) nemen we dat er maar bij...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten