zaterdag 16 april 2005

Natuur-in-Zicht (1): Planten (excursie)

Omdat het vanmorgen even droog was, en omdat ze aan het werken zijn in de Veltwijcklaan in Ekeren, ben ik toch maar met de fiets vertrokken. Onderweg vielen er af en toe een paar spetjes regen, maar voor de rest viel het goed mee. Ik kon mijn fiets binnen de poort van Kasteel Veltwijck zetten. Na wat extra wachten op laatkomers (door de werken aan de Veltwijcklaan is het Districtshuis ook niet meer zo makkelijk bereikbaar en de pijlen zijn niet allemaal even goed geplaatst. In het Kasteeldomein zelf brengen we toch wat tijd door bij de typische voorjaarsbloeiers (die we in de Oude Landen niet zullen vinden): bosanemoon, speenkruid, salomonszegel, ... Het gaat ons niet zozeer om al de plantjes en bloemen op naam te brengen (dat is iets voor de cursus Natuurgids), maar wel om soortkenmerken te bepalen, determineren tot welke familie de bloem behoort, wat de aanpassing aan de omgeving zijn, of wat er zo specifiek is aan voorjaarsbloeiers (buiten het feit dat ze in het vroege voorjaar reeds bloeien)...

Daarna gaan we de Oude Landen in, soms wel door het slijk. Er wordt gesproken over grassen en schijngrassen, over maaibeheer versus rietstruwelen, over winter- en zomerbegrazing. Ondertussen is het goed beginnen regenen. De notaboekjes verdwijnen in de jaszakken, regenkappen worden opgezet. We bekijken nog de katjes van de zwarte els, hondsdraf, sint-janskruid en keren dan naar het districtshuis terug. Wat een mooie afsluitende wandeling moest worden, was nu eerder flink doorstappen in de regen. En dan moest ik nog met de fiets naar huis, door de gietende regen, langs de slijkerige Veltwijcklaan, ... ik was "verzopen" toen ik thuis kwam...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten