maandag 11 april 2005

Heermoes (Equisetum arvense)

Begin april had ik in een natuurgebied in Westouter (De Broekelzen) kennis gemaakt met de reuzenpaardenstaart (Equisetum telmateia). Afgelopen weekend was ik met de fotoclub op uitstap in het Hallerbos, eigenlijk voor de boshyacinthen, maar we waren nog iets te vroeg. En ook daar heb ik enkele reuzenpaardenstaarten gezien. Telkens de fertiele stengels, 10 à 20 cm hoog. Ook de steriele stengels van vorig jaar, die wel 1 m lang waren...

Toen ik thuis kwam, zei mijn moeder dat ik eens moest gaan kijken aan de Kopstraat, daar stonden aan het verkeerslicht enkele plantjes paardenstaart, maar ze wist niet of het heermoes of reuzenpaardenstaart was. Dus ging ik maar eens kijken. Nog voor ik aan het bewuste verkeerslicht was, had ik al enkele honderden plantjes heermoes (Equisetum arvense) gezien. Verderop langs het fietspad stonden er ook nog massa's heermoes. Ik heb ze niet allemaal geteld, maar volgens mijn ruwe schatting staan hier wel meer dan 2000 plantjes heermoes....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten