zaterdag 9 april 2005

Als echte vliegtuigspotters...

Vandaag voor de eerste keer in mijn KrisKras-carrière een daguitstap meegedaan, en wel een van groot formaat, nl. de luchthaven van Zaventem. Officieel was de titel van de daguitstap "De luchthaven achter de schermen", maar sinds 9/11 mogen gewone mensen niet meer echt achter de schermen gaan kijken. We zijn dus voor de schermen gebleven, maar hebben wel een heleboel technische informatie gekregen over het reilen en zeilen op de luchthaven van Zaventem: een beetje geschiedenis (van Haren over Melsbroek tot Pier A), incheck-procedure, behandeling en screening van de bagage, topografie van de luchthaven, procedures bij starten en landen, de taken van de verschillende verkeersleiders, technische uitleg over de ILS (Instrument Landing System), welke start- en landingsbanen gebruikt worden bij bepaalde windrichtingen, ...

En dan zijn we met de bus gaan rijden. Over het tarmac, naar Melsbroek, langs Transitcentrum 127, langs de luchthavenbrandweer, een stukje op een taxibaan (onder begeleiding van de brandweer), langs de Antonov 124 die hier al een tijdje aan de ketting ligt, langs de nieuwe verkeerstoren (waar we jammer genoeg niet binnen mochten), langs de kerosine-opslagtanks, langs de radarinstallaties (grond- en weerradar), ... Helemaal rond tot terug bij Pier A. Tijdens de busrit kregen we nog veel meer tekst en uitleg bij alles wat we zagen, en heb ik ook veel foto's getrokken.

Maar we hebben ook iets bezocht wat je als gewone passagier niet te zien krijgt (dus toch een beetje "achter de schermen"): de lounges. De Iberia lounge vond ik nogal donker, maar de SAS lounge leek net een IKEA-toonzaal.

Na een (na)middagpauze in het panoramarestaurant in het hoofdgebouw, waar ik al wat foto's heb getrokken van de opstijgende en taxiënde vliegtuigen, zijn we met een vliegtuigspotter naar misschien wel de beste plaats gegaan om opstijgende vliegtuigen te spotten: in Diegem-Lo. Bij ZW-wind (wat in Zaventem de overheersende windrichting is) wordt baan 25R gebruikt om op te stijgen. Spijtig genoeg was het tijdstip (zaterdagnamiddag tussen half vier en half vijf) niet goed. Maar de Boeing 747 die recht boven ons opsteeg, dat was wel de max!

420 ton aan 300 km/u, meer dan beeldvullend in beeld... dat bezorgde me kippevel (als ik het al niet had van in de koude wind te staan...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten