dinsdag 22 juli 2008

Tegenlicht

Opnieuw een zeer productieve ochtendsessie natuurfotografie in de Doode Bemde. En dan zat ik nog niet eens in het reservaat. Vandaag vanaf de Beekstraat door de dreef naar het kapelletje bij het Kasteel van Neerijse gewandeld (die dreef heet "Prins de Bethunelaan" volgens Google Maps).
De zon kwam er mooi door en stond bijna recht voor me in de dreef. Naast een paar "natte" beelden (dauwdruppels) en wat slakjes heb ik me ook beziggehouden met tegenlicht-opnamen van een blad van de kerselaars in de dreef.

Spijtig genoeg is niet het hele blad overal (even) scherp. Hoewel het vanmorgen redelijk windstil was, stond er toch een zuchtje wind. Om de sluitertijd te beperken (1/40), moest ik het diafragma redelijk ver openzetten (f/5,6), met een beetje te weinig dieptescherpte als gevolg. En zo'n blad is ook niet perfect vlak... Dat heb je natuurlijk als je zulke beelden in de vrije natuur wil maken. Onder studio-omstandigheden kun je zo'n blad perfect vlak krijgen, is er geen zuchtje wind en kun je de lichtintensiteit beter regelen, maar geef mij maar de vroege ochtend (kwart na zeven), midden in de natuur, met de ochtendzon op mijn gezicht...

Tegenlicht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten