donderdag 24 juli 2008

Natte fotografie

Nee, ik ga niet terug naar de analoge fotografie, die ook wel natte fotografie genoemd wordt, omwille van de ontwikkeling van de film, in tegenstelling tot de droge (digitale) fotografie. Vandaag zijn de onderwerpen nat, kletsnat. Ik merkte het al aan mijn fiets toen ik om half zeven in De Smidse vertrok, die was ook al goed nat. Dat beloofde dus voor de dauwdruppels in de natuur.

Op deze speciale dag ben ik eens echt in het reservaat gaan fotograferen, bij de oude tramdijk, op het einde van de Elsenstraat. Met op de achtergrond het eeuwigdurende geluid van de RWZI van Neerijse, die daar ergens achter de bosjes moet liggen...

En inderdaad, alle planten en beestjes waren mooi bedauwd. Omdat we in de fotoclub dit jaar werken rond het thema "water", is deze ochtend een ideale gelegenheid om nog wat extra water-foto's te maken. Maar simpel is het niet. Je hebt weinig scherptediepte, je moet opletten voor overbelichting, je mag vooral de planten en takjes en grasjes NIET aanraken. En daartussenin moet je nog je statief kunnen plaatsen... Er zijn heel wat mooie beelden uit voortgekomen, die ik jammergenoeg nog niet op mijn blog mag plaatsen. Die beelden blijven eerst gereserveerd voor de fotoclub.

Een ander probeersel was dit uitgezakte spinnenweb. Komt het doorzakken nu door het gewicht van de dauwdruppels, of was het al uitgezakt (bijv. van de ouderdom)? Niemand zal het zeggen, maar deze was verdomd moeilijk te fotograferen. Onderstaande foto is de beste uit een reeks van 3 met telkens een ander scherptepunt. Wel wat rommelig en teveel witte vlekken in de achtergrond. Het hoeven niet altijd pareltjes van foto's te zijn die je hier te zien krijgt...

parelsnoeren

3 opmerkingen:

Stephanie zei

Amai Raf, heel mooi ze!
Sjiek hoe je hier de diepte in dit beeld creëerde. Een echt lentebeeld (hoewel het zomer is), lekker fris.

Unknown zei

oooh wat prachtig!! Over juwelen in de natuur gesproken zeg, heel inspirerend!!

the666bbq zei

niet mee inzitten met die 'vlekken', is perfect zo flare en bokeh zijn voor mij hier niet storend.
Heb je die zo 'gevonden' of nog een beetje met de nevelspuit geholpen ?? ;-)

mooi!

Een reactie posten