dinsdag 22 juli 2008

Bever

Dat er in de Doode Bemde en in de Dijlevallei bevers zaten, weet ik al enkele jaren. In 2004 heb ik langs de IJse, net voor de samenvloeiing met de Dijle, knaagsporen van de bever gezien. Het beest zelf is niet zo makkelijk te spotten.

Eén van de educatieve uitstappen tijdens het Zomerkamp 2008 in de Doode Bemde, ging deze avond naar het Grootbroek in Sint-Agatha-Rode. Vanuit een splinternieuwe uitkijktoren hadden we een mooi zicht op de grote vijver van het Grootbroek. We zagen ook nog een ijsvogeltje (ik hoorde veel wauw! wauw! maar het vogeltje zat veel te ver voor mijn 180mm macro en ik heb hem al mooi (en dichtbij) gefotografeerd in de Demerbroeken overlaatst).
Het is te doen aan de andere kant van de toren. In de kleinere vijver zijn onder een boom kringen in het water te zien. Dat zou vanalles kunnen betekenen, zoals een foeragerend waterhoentje, maar ook een bever. En ja hoor, hij laat even zijn koppie zien om daarna weer weg te duiken. Helemaal achteraan de vijver (en veel te ver weg voor mijn 180mm, maar ik heb niks groters bij, dus moet ik het hiermee maar doen...) is nog meer activiteit te bespeuren. Voorlopig nog geen bevers zelf te zien, maar onder de overhangende takken bewegen wat schaduwen.

En dan plots zwemt een bever naar de overkant. Klik-klik-klik. Zou de bever zichtbaar zijn op foto? Er is nog wat meer activiteit, ik maak nog een paar foto's, maar ik verwacht er echt niet veel van. Gewoon om het beest op foto te hebben. En inderdaad, het blijken zoekplaatjes te zijn, sommige al iets duidelijker (lees: iets minder onscherp en minder wazig) in beeld. Onderstaande foto is de beste uit de reeks. De foto toont het volledige beeld, met rechtsonder een 100% crop, waarin de bever (duidelijk) te herkennen is.

Bever in het Grootbroek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten