woensdag 30 januari 2008

Nieuw! Nieuw!

Nikon heeft gisteren twee nieuwe objectieven aangekondigd, waarvan één dat wel in de "range" past waarin ik een nieuw objectief zoek (zie het bericht Allround-lens eerder deze maand). Het is de Nikon AF-S DX 16-85mm f/3,5-5,6G EF VR.

Geen lichtsterk objectief, maar wel snel (AF-S) en met beeldstabilisatie (VR). Wel wat meer breedhoek dan ik in eerste instantie zocht (het gehele bereik van mijn prachtige 18-35mm zit in deze lens vervat). Nadeel is misschien het uitgaand beeldformaat (DX), zodat de lens enkel bruikbaar is op DSLR-camera's met DX-formaat sensoren (zoals de D200 en D300). In de (verre) toekomst, als Nikon al zijn nieuwe camera's gaat uitrusten met FX-formaat sensoren, zit je daar dan met je DX-lenzen. Maar voorlopig acht ik dat nog niet zo'n groot probleem.

Een richtprijs is er nog niet gekend. De lens wordt vanaf begin maart 2008 in de winkels verwacht. Ik ben eens benieuwd voor de prijs en voor de eerste testresultaten. Wordt vervolgd...

Aanvulling: ik heb intussen nog wat meer info over de lens gevonden. Een richtprijs van 730 euro is toch behoorlijk veel voor een f/3,5-5,6 lens. Ook al zit er VR op. Dan beter de 24-85/2,8-4 in beschouwing nemen. Maar die heeft geen VR, en geen AF-S.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hmmmm...ik zou wel 3x nadenken voordat ik zo'n weinig lichtsterke lens aan zou schaffen; dat beperkt je toch behoorlijk in je mogelijkheden...

Victor

Anoniem zei

Ik heb jouw zoektocht naar een nieuwe lens met belangstelling gelezen omdat ik zelf ook een andere standaardlens voor mijn Nikon D40x wil. Mij lijkt die 16-85 wel wat. De geringe lichtsterkte wordt toch grotendeels gecompenseerd door de VR. Dat zou 4 stops kunnen schelen. Nou reken maar uit waar je dan op uit komt! Wat de prijs betreft, hij schijnt momenteel in Griekenland 575 te doen en hij is nog niet eens uit. Dus met een beetje geduld zie ik hem toch al snel onder de 500 euro duiken en dan wordt het interessant. Koop jij hem eerst dan hoor ik wel hoe hij bevalt :-)

Een reactie posten