woensdag 16 januari 2008

Uitzonderlijk vervoer

Toen ik de vorige keren met Edmond, mijn senior, op de baan was om de reiswegen te leren kennen, hebben we nooit erg veel konvooien gezien. Vandaag was dat wel anders, het begon al in Rijkevorsel op de N14 bij de brug over de vaart; daar reden twee lege konvooien van Van der Vlist.

Langs de N10 tussen Heist-op-den-Berg en Koningshooikt, zag ik op de middenberm een konvooi staan en heb me direct aan de kant gezet. Op de parkeerstrook naast de baan stond een begeleidingsvoertuig en op de middenberm stonden twee (!) konvooien van Aertssen, geladen met telkens een machine van Caterpillar. Ik heb ze langs alle kanten gefotografeerd (zie foto onderaan) en toen kwamen de chauffeurs buiten uit de winkel van het tankstation en vertrokken ze. Toen ik mijn nota's ging bijwerken in de auto, kwamen er vanuit de richting Aarschot opnieuw twee konvooien van Aertssen op de middenberm parkeren, waarna de chauffeurs ook iets gingen eten in het tankstation. Ook deze waren geladen met een Caterpillar-machine.

Later zag ik deze twee terug aan de hoek van de Berlaarbaan en de Lombaardstraat in Sint-Katelijne-Waver, waar ze vlotjes door de bocht gingen (weliswaar met gebruik van de volledige wegbreedte). Dit was geen toeval, want ik wist dat ze langs hier zouden passeren.

Net toen ik de Waaslandhaven wou binnenrijden (langs het rondpunt in Verrebroek), zag ik vanaf de N49/E34 opnieuw twee konvooien van Aertssen komen. Ik dacht eerst dat het om dezelfde konvooien als daarvoor ging, maar dan zouden ze wel traag gereden hebben, want ik had een grotere omweg gemaakt via Lier en Temse. Nee, het waren nog eens twee andere, maar wel minder indrukwekkend (qua aantal aslijnen) dan die vier eerste. Net toen ik terug de baan op wou rijden, kwam er nog een geladen konvooi van Van der Vlist langs: een trekker met 5 assen (die van deze morgen in Rijkevorsel waren ook 5-assers), met een dieplader met 4 pendelassen achteraan. Van deze laatste drie konvooien heb ik geen foto's, maar toen ik in Antwerpen naar de Londenbrug reed, zag ik op de Westdijk van het Kattendijkdok nóg een konvooi van Aertssen staan, en daar ben ik nog wel een paar foto's van gaan maken.

De reiswegverkenningen zelf waren al interessant, ik heb weer veel bijgeleerd, en daarbovenop dan nog zoveel transporten zien en zien rijden, mijn dag kon niet meer stuk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten