zondag 3 februari 2008

Kuifeend: kuifeenden

Ik ben deze namiddag eens naar de haven van Antwerpen gereden. Nee, niet om te werken, wel om foto's te gaan maken. In de laatste natuur.link (de e-nieuwsbrief voor de vrijwilligers van Natuurpunt Antwerpen Noord) stond een bericht dat men in januari was begonnen aan de bouw van een vogelkijkhut op het Groot Buitenschoor. Omdat dit artikeltje binnenkort ook in de Natuur.ruimte (het ledentijdschrift van Natuurpunt Antwerpen Noord) verschijnt, wou ik daar wel eens een foto van gaan maken. Probleem: geen vogelkijkhut te vinden, en ook nog geen begin daarvan. Ik moet toch eens vragen waar ze die hut dan juist gaan zetten...

Daarna ben ik via de Noordlandbrug, langs de A12 en de Noorderlaan naar de Kuifeend gereden. Vorig jaar zijn hier grote natuurinrichtingswerken gebeurd en is er ook hier een vogelkijkhut geplaatst. Hoog tijd dus om eens een kijkje te gaan nemen. Er zaten niet zo heel veel vogels op de plas, een paar aalscholvers, één fuut maar vooral veel... kuifeenden. Dan weet je meteen waar het gebied zijn naam vandaan heeft. De hut zelf is prachtig aangelegd, veel kijkopeningen, een mooi knuppelpad ernaartoe en afscherming tijdens de laatste meters, zodat je de vogels dicht bij de hut niet direct wegjaagt. Ik heb wel wat foto's gemaakt van die kuifeend, maar alleen de overzichtjes met meerdere vogels heb ik bijgehouden, de rest is allemaal onscherp. Die Sigma 70-300 is niet meer de scherpste lens in mijn arsenaal. En ik heb nog maar eens vastgesteld dat vogelfotografie toch niet mijn ding is. Geef mij maar wat insecten, of een bloem, of nog liever: landschap en wolken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten