zondag 26 augustus 2007

Vlinder- en kruidenwandeling

Vandaag was er in Het Wijtschot de Vlinder- en kruidenwandeling, georganiseerd door Natuurpunt Schoten. Tot vorig jaar stond deze wandeling eind juni op de kalender, maar de laatste jaren waren er amper geïnteresseerden. De verschuiving naar eind augustus geeft niet veel verschil qua kruiden en/of vlinders, maar de opkomst was wel een stuk beter: 14 deelnemers. En voor mij was het mijn eerste officiële gidsbeurt. Mijn vorige gidsbeurt in Het Wijtschot was nl. mijn stagewandeling.

Ik was zaterdagnamiddag nog even gaan voorbereiden en ook toen had ik niet veel vlinders gezien. Wel heel wat kruiden, waarover ik in de bibliotheek al de nodige literatuur was gaan halen. Helemaal achteraan bij de helling naar het oude stort was een boswilg in twee gekrakt en over het pad gevallen. Die ben ik deze voormiddag nog samen met Hugo (met zijn kettingzaag) gaan opruimen, zodat het wandelpad vrij is.

Tijdens de wandeling heb ik uitleg gegeven over het natuurreservaat Het Wijtschot, over de geschiedenis, over de kruiden, waarvan ik een deel ook reeds vorig jaar bij mijn stagewandeling had verteld. Maar er was niemand bij die vorig jaar ook mijn stagewandeling heeft gevolgd, dus dat kon geen kwaad. Ook Leo was er nu bij en die kon hier en daar wat extra uitleg geven en ook Vic (een collega-natuurgids) kon nog wat dingetjes vertellen die ik nog niet wist.

Spijtig genoeg heb ik amper twee vlinders zien vliegen. Gelukkig had ik de mensen op voorhand al verwittigd dat we weinig vlinders zouden zien, want er was wel 1 gezin met 2 kinderen die speciaal voor de vlinders naar de wandeling gekomen waren. Ik heb natuurlijk wel verteld over de vlinders, want er staan een aantal planten die een speciale relatie hebben met bepaalde vlinders, zoals het jakobskruiskruid (dat de voedselplant is voor de sint-jakobsvlinder) en de brandnetel (dat de voedselplant is voor heel veel soorten vlinders).

Ik vond het zeker een geslaagde wandeling, waarbij een aantal mensen heeft kunnen kennismaken met Het Wijtschot en met de kruiden die er groeien. Ondanks de dreigende wolken aan het begin, is het droog gebleven en in de put en op het oude stort werd het nog behoorlijk warm (omdat je daar uit de wind zit).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten