zondag 26 augustus 2007

Nacht van de Vleermuis

Vrijdag- en zaterdagavond was het in heel Europa de Nacht van de Vleermuis. Dan wordt er aandacht besteed aan deze -zeker bij het grote publiek- onbekende diertjes. Onbekend maakt onbemind is zeker van toepassing op de vleermuis. Zo doen er heel wat fictieve verhalen de ronde over de vleermuis: ze vliegen in je haar, ze zijn verzot op bloed, ze zijn enorm groot, ze hebben het voorzien op mensen, ... Niets is minder waar, en toch zeker waar het onze inheemse vleermuizen betreft.

Ook in onze streek kon je deelnemen aan de Nacht van de Vleermuis in het Fort van Brasschaat. Dit voormalige fort van de buitenste fortengordel rond Antwerpen is omgebouwd tot vleermuizenhotel. Afgelopen winter werden er meer dan 700 vleermuizen geteld en daarmee staat het fort op de 3de plaats op de ranglijst van aantal vleermuizen. Ook in het Fort van Oelegem komen de vleermuizen al jaren overwinteren, en sinds enkele jaren ook in het Fort van Schoten (waar ik in 2004 nog ben gaan helpen bij breek- en sloopwerk voor de vleermuizen). Alle forten rond Antwerpen (zowel de binnenste gordel met de bakstenen forten, als de buitenste gordel met de betonnen forten) zijn goed voor de helft van alle vleermuizen in Vlaanderen.

Normaalgezien is het Fort van Brasschaat niet toegankelijk voor het publiek. Dit om vandalisme en verstoring van de vleermuizen te vermijden. Maar voor de Nacht van de Vleermuis was er een brug over de fortgracht gelegd. En zaterdagavond ben ik foto's gaan maken in het Fort van Brasschaat van de mensen tijdens geleide wandelingen, van de architectuur van het fort en natuurlijk ook van de vleermuizen. Omdat ik groepen mensen ging fotograferen, had ik alleen mijn groothoekzoom (18-35) meegebracht. Met een koplamp op mijn hoofd ben ik ook wat in mijn eentje op verkenning geweest. Maar met de groothoek kun je eigenlijk geen (hangende) vleermuizen fotograferen. Maar het is me wel gelukt om twee vliegende vleermuizen te fotograferen. Geen wonderplaatjes zoals Rollin Verlinde ze maakt, maar ze staan wel op de foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten