woensdag 1 augustus 2007

Muurvegetatie gevonden!

Afgelopen weekend is het er niet van gekomen, maar vandaag had ik speciaal een dagje verlof genomen om te gaan fotograferen. Niet toevallig vandaag, want het was de beste dag van de week volgens de voorspellingen, en het was ook mooi weer: veel zon en weinig wind. Het is de laatste tijd wel anders geweest...

Voor de muurvegetatie was ik op het idee gekomen om in de bakstenen forten ten zuidoosten van Antwerpen te gaan zoeken. Baksteen is beter dan beton omdat muurvegetatie groeven en voegen met lossend materiaal nodig heeft. Dus ben ik ineens naar Fort 5 in Edegem gereden omdat ik dat fort wel wat ken. Maar helaas, pindakaas. Geen enkel muurplantje gevonden. Wel bakstenen muren, maar die zijn zo clean als maar zijn kan. Er groeit zelfs amper klimop op. Gelukkig heb ik in het fort nog een paar foto's van gallen kunnen maken.

Dan verder naar het Steen in Antwerpen. Dat zou een prachtlocatie zijn wat muurvegetatie betreft. Maar het Steen zelf is een steriel bastion geworden. Enkel bij de trap naar het middenpleintje zijn wat sporendragende plantjes te vinden in de voegen. Langs de Scheldekaai aan het noorderterras heb ik ook nog wat interessante dingen gevonden, waaronder waarschijnlijk muurpeper (helaas zonder bloemen, zodat determinatie eerder gokwerk is).

Toen dacht ik er plots aan dat ik op het secretariaat van Natuurpunt Antwerpen Noord in Ekeren nog wat boeken moest gaan halen om te fotograferen voor de natuur.ruimte. Én in de tuin van het secretariaat hebben ze verschillende biotoopjes gecreëerd waaronder ook een rots/muurbiotoop. Dus ben ik in de natuur.tuin een aantal soorten muurvegetatie gaan fotograferen: rode spoorbloem, muurleeuwenbek, en nog enkele sedum-soorten die ik nog moet determineren. Ook enkele bruine sprinkhanen zaten mooi voor de lens, plus een paar zuringwantsen.

Nu maar hopen dat ik met mijn foto's van de muurvegetatie nog iets kan doen bij het artikel van de muurvegetatie in natuur.ruimte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten