dinsdag 12 juni 2007

Orchidee

De orchidee in het Wijtschot blijft voor beweging zorgen. Zelf kwam ik na een lastige determinatie (teveel verschillende kenmerken) tot de gevlekte orchis, maar was ook niet helemaal zeker van de zaak. Ik stuurde de melding van begin juni door naar de leden van de fotoclub. De Swa is gaan kijken en heeft er ook een paar foto's van gemaakt. Hij heeft de melding doorgegeven aan Herman Orlent, een orchideeënkenner. Die heeft het secretariaat van Natuurpunt in Ekeren op de hoogte gebracht, waarna Wouter de email naar mij en naar Hugo doorstuurde. Eigenlijk ben ik samen met Leo terreinbeheerder in het Wijtschot, maar Leo heeft geen emailadres, dus heb ik Leo per telefoon op de hoogte gebracht.

Herman schreef echter dat de bloem waarschijnlijk een hybride is, met kenmerken van zeker 2 en misschien wel 3 soorten Dactylorhiza's. Verder vroeg hij of er in het verleden al andere waarnemingen van Dactylorhiza's geweest waren. Daar heb ik geen weet van, en ook Leo kon daar niet positief op antwoorden.

Ondertussen heb ik Herman bedankt voor zijn melding en determinatie, en voor de opvolging Stefan en Hugo in CC gezet. Nu weet Stefan ook heel wat over orchideeën, en hij kwam met het vermoeden van een Bosorchis omwille van het substraat in het Wijtschot: kalkrijk, opgespoten zand. Voor meer zekerheid heb ik hem nog wat foto's bezorgd.

Ook van Herman kreeg ik een reactie dat ik eens in de nabije omgeving van de bloem (100 à 200 meter) moet gaan kijken of er geen andere exemplaren staan. Dus ga ik vanavond nog eens terug naar het Wijtschot voor een uitgebreidere zoektocht.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten