maandag 18 juni 2007

Allemaal beestjes!

Maandagavond eindelijk kunnen doen wat ik zaterdagnamiddag al wou doen. Door het slechte weer toen, is het er niet van gekomen. Maar daarstraks is het redelijk droog gebleven, op een paar druppels in de Wijtschotbaan na. Het heeft nog wel behoorlijk gedonderd, maar er is geen druppel meer uitgevallen. De zon kwam er zelfs nog door.

Ik ging eigenlijk naar het Wijtschot om eens te zien of ik nog andere exemplaren van de gevlekte rietorchis kan vinden in de omgeving van dat ene exemplaar. De bloem die zo mooi stond te pronken, is nu uitgebloeid. Maar in de omgeving heb ik geen andere orchideeën gevonden, wel veel paarse bloempje van de wikke. En ook een golfbal...

Maar wat ik vooral veel gezien heb, zijn beestjes! Insecten! Veel verschillende soorten motjes die opvlogen als ik door het hoge gras struinde, hier en daar wat sprinkhaantjes, larven van lieveheersbeestjes, af en toe een rups, 2 soorten lieveheersbeestjes (zevenstip en "den Aziaat"), zebrarupsen op het jakobskruiskruid en zelfs een dikkopje op brandnetel dat niet wou gaan vliegen. In de put is de witte en de gele honingklaver fors gegroeid (het is een ondoordringbaar bosje geworden), ook de wilg en het riet schieten goed op. In het kanaaltje staat nog wat water, maar het noordelijke plasje is drooggevallen en in de grote plas staat nog een klein beetje water. Bootsmannetjes en libellen en waterjuffers heb ik op dit late uur niet meer gezien.

En natuurlijk heb ik van veel van die beestjes macrofoto's gemaakt met mijn Canon A80 (zonder omgekeerde 50mm - die had ik zelfs niet meegenomen omdat het daarvoor al te donker was).

Ik heb er meer dan anderhalf uur rondgelopen, en meteen wat verkenning gedaan voor zaterdag. Ik heb er zelfs nog een weggetje ontdekt waar ik nooit eerder was doorgelopen!

Thuisgekomen begon nog het moeilijkste werk: de inventarislijst van het Wijtschot aanvullen (dat viel nog mee) en ook de rupsen determineren...(fioeuw) Voor die twee rupsen heb ik 2 en 3 mogelijke namen overgehouden, maar ik kom er niet uit. Morgenavond eens wat foto's op het forum plaatsen en eens horen wat die zeggen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten