zaterdag 16 juni 2007

Cursus relatie planten-insecten

De werkgroep NME (Natuur- en Milieu-Educatie) van Natuurpunt Antwerpen Noord organiseerde een minicursus voor de eigen natuurgidsen over de relatie tussen planten en insecten. Best wel een interessante cursus. We leerden eerst welke voordelen insecten hebben van planten en nadien hoe bloemen kunnen profiteren van insecten voor de bestuiving en de verspreiding van zaad. Vrijdagavond was het theorieles en zaterdagvoormiddag praktijk in de natuur.tuin in Ekeren.

Die tuin staat vol met mooie bloemen, en als je goed kijkt, vind je heel veel insecten. We vonden een rups (waarschijnlijk van een bastaardsatijnvlinder), een graswants, een andere wants, een nimfe van een wants, een maskerbijtje, ... Op het blad van de Europese vogelkers vond ik nog een lege pop van een lieveheersbeestje. We bekeken voorts de nectarklieren op het blad van een Europese vogelkers door een veldbino en zagen toen ook enkele bladluizen rondkruipen. Op de grote teunisbloem zag ik ook nog een kameleonspin, maar het beestje had het niet voorzien op mijn 50mm lens en kroop altijd weg...

Kortom, een praktijkgerichte minicursus om planten en insecten in de toekomst met andere ogen te gaan bekijken.

In september komt er zo een minicursus over gallen. En Annie heeft mij gevraagd om voor beeldmateriaal te zorgen. Dus als iemand een plekje kent waar ik gallen kan gaan fotograferen, laat het me dan maar weten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten