zondag 18 februari 2007

Vogels in de tuin

Wil ik net de suikerpot bijvullen, hoor ik plots "Kèèk-kèèk-kèèk". Het geluid van een fazant. Snel mijn camera gaan halen, en dan naar buiten. Rustig naar achter wandelen en ja hoor, daar in de struiken scharrelt de fazant rond. De vogeltjes bij de voederplant vliegen weg als ze me opmerken, maar de fazant is zich van geen kwaad bewust. Ik kan rustig naderen. Spijtig genoeg is de zon weer nergens te zien, dus is het maar op 't randje wat het licht en de scherpte betreft. De vogel scharrelt rustig verder, verdwijnt in de struiken en komt achter de zandbak terug tevoorschijn. Daar pikt hij naar de krokussen en eet de bloemen op, de dief! Hier zit het licht ietsje beter en kan ik een paar scherpere foto's maken. Hij verdwijnt terug in de struiken, maar ik blijf hem volgen. Op een gegeven moment ben ik hem kwijt, maar dat is wel typisch aan fazanten: als ze onraad merken, houden ze zich doodstil om dan plots met veel lawaai weg te vliegen. Gelukkig bleef deze gewoon rustig zitten, zodat ik tussen de bremtakken door nog een foto van zijn kop kon maken. Spijtig zat de draadafsluiting op de achtergrond nogal prominent in beeld.

Rond de middag komt de grote bonte specht nog eens langs. De laatste dagen heeft die de mezenbol in de krentenboom ontdekt. Snel terug de camera gaan halen, maar een stomme duif gooit roet in het eten. Met veel geklapper gaat die op de rozenboog zitten en daarmee zoeken alle vogels veiliger oorden op, inclusief de specht. Pech!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten