zaterdag 21 januari 2012

Putters

Mijn ouders waren een paar dagen geleden erg opgetogen toen ze rond de voederplank een vogelsoort zagen die ze nooit eerder zagen: twee putters (Carduelis carduelis). Ik had er in 2006 al eens gezien in de Bospolder in Ekeren, maar ook nog nooit rond onze voederplank.

Deze morgen zat ik aan de ontbijttafel en plots kwam er weer een invasie van vinken en groenlingen - die komen meestal in groten getale. En ja hoor, de twee putters waren er ook bij. Ik heb een hele tijd van het schouwspel genoten, er was af en toe wat ruzie tussen de putters en één groenling, maar de meeste groenlingen hielden zich afzijdig. Een putter ziet er dan ook vervaarlijk uit met zijn rood-witte kop.

Uiteindelijk toch de camera gaan halen met mijn "beste" lens erop. Helaas heb ik geen echte telelens, maar een macrolens: Sigma 180/3,5. Omdat het buiten nogal donker is: diafragma volledig open (f/3,5), ISO op maximaal (HI1.0 = 3200). Geen tijd om een statief op te stellen, dus vanuit de hand, maar wel met steun tegen de muur. Onderstaande foto is dan het resultaat. Niet echt scherp, veel ruis, kortom: een foto om weg te gooien, moesten er geen putters op staan. Dus hou ik ze voorlopig nog even bij tot ze eens langskomen bij wat zonniger weer.

Putters in de tuin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten