maandag 28 maart 2005

Slanke sleutelbloem (Primula elatior)

Deze namiddag ben ik in 't Asbroek gaan kijken wat er zoal te zien is van lentebloeiers. Na wat foto's van een jonge varen en wat korstmossen op een omgewaaide populier, kwam ik dan toch mijn eerste slanke sleutelbloem tegen. Verderop stonden ook nog wat bosjes. Dan terug door het natte stuk, naar het centrale gedeelte. Ook daar stonden ze massaal, vooral aan de andere kant van de beek. Maar ook vlak naast het wandelpad. Daar stond onderstaand bosje sleutelbloemen. In het stuk tegen de school stonden er ook meerdere. Als ik zo eens rond me keek, zag ik binnen een straal van 5 meter wel 20 tot 30 plantjes. Als ik dat ruwweg extrapoleer, dan staan er in heel het gebied wel zeker 200 tot 300 slanke sleutelbloemen.

Plots plonst er iets in de beek. Ik ga kijken en zie een hele tros kikkerdril. Er was zelfs een kikker die haar dril op een omgevallen boom heeft afgezet. Dat komt waarschijnlijk niet meer goed... Maar in het water ligt heel veel kikkerdril. De kikker die wegzwom heb ik niet meer gezien.

Bij het terugkeren naar de ingang, kom ik nog verscheidene slanke sleutelbloemen tegen. Hopelijk staan er over drie weken, bij de lentewandeling van Natuurpunt ook nog wat bloemen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten