zaterdag 5 maart 2005

Pestvogels (Bombycilla garrulus)

Donderdag kreeg ik van Pierre De Roo (Natuurpunt Schoten) een email waarin stond dat hij 5 pestvogels had gezien op de sportterreinen van de Zeurt, die daar samen met kramsvogels, merels, roodborstjes en verschillende mezensoorten smulden van de heerlijke bessen van de gelderse roos en een soort liguster.

Vrijdag meldde Erik Gintelenberg (FFFS) dat hij 6 pestvogels gezien had aan de sportterreinen. De pestvogels hadden wel belangstelling want Erik had al snel gezelschap van heel wat vogel- en fotoliefhebbers, o.a. Marc Slootmakers.

Maar donderdag en vrijdag had ik geen tijd om naar deze zeldzame vogels te gaan kijken. Pestvogels zijn vogels uit Scandinavië, maar in strenge winters, of wanneer er in Zweden weinig voedsel (bessen) te vinden is, trekken de vogels zuidwaarts. Ik hoor al meerdere jaren over pestvogelinvasies, maar had nog nooit één pestvogel gezien. Maar vandaag had ik tijd, én geluk.

Ik heb namelijk 7 pestvogels gezien, én kunnen fotograferen. Gewoon op dia met de 70-300, dat levert geen beeldvullende plaatjes op, maar toen ze daar in de gelderse roos van de bessen aan het smullen waren, scheen even de zon, en kon ik ze mooi vastleggen. Verder heb ik ook enkele opnamen gemaakt met de digitale camera, doorheen de verrekijker. De verrekijker gestabiliseerd bovenop de Nikon op statief, en de digitale camera op tele-stand tegen een oculair gehouden... Het resultaat is de foto hieronder. Niet slecht, maar ik hoop wel dat de dia's beter zijn...

Mijn eerste confrontatie met de pestvogels... om nooit meer te vergeten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten