zaterdag 26 april 2008

Natuur in Zicht: Landschappen

Het is niet de eerste keer dat ik iets schrijf over de cursus Natuur-in-Zicht. In 2005 volgde ik zelf de cursus en toen zijn we voor de les "Alles hangt samen" naar Het Wijtschot geweest.

Vandaag was het opnieuw een excursie in Het Wijtschot, met het thema "Landschappen". Nu is Het Wijtschot niet zo groot om veel over landschappen te vertellen, maar we zijn begonnen in de Ecotuin, langs de zomereikendreef terug naar de Wijtschotbaan en vandaar Het Wijtschot in.

Ik had er weinig aan voorbereid (veel te druk de laatste dagen) en had in de cursus Natuurgids het hoofdstuk Landschappen al eens doorgelezen, en daarna ook hetzelfde hoofdstuk in de cursusboek van Natuur-in-Zicht. Ik had me ook verwacht aan ongeveer 20 mensen, maar blijkbaar waren er maar 15 ingeschreven, waarvan er tot hier toe maar 12 naar de les zijn geweest en dan waren er nog vier verontschuldigd... Dus we waren maar met een klein groepje, wat voor mij als gids wel leuker is dan voor 20 mensen te moeten spreken.

De wandeling moest ook drie uur duren en ze heeft ook drie uur geduurd. Ik heb het natuurlijk niet alleen over landschappen gehad, we hebben ook gesproken over dingen die we onderweg tegenkwamen, bijvoorbeeld de gagel in de Ecotuin, de wilde peen in het Reebos, het wilgenroosje (niet de plant, wel de gal op wilg) in Het Wijtschot. Aan de ingang van Het Wijtschot heb ik de deelnemers nog een opdracht gegeven om de verschillende landschappen rondom eens te bekijken volgens een aantal kenmerken (rechtlijnig, bewerkt, mooi, lelijk, aangenaam, ...). Iedereen weet wel waarom een akker minder natuurlijk beleefd wordt dan een bos, maar waarom is dat? Ze vonden het wel tof om daar even stil bij te staan.

In Het Wijtschot kwam ik nog drie collega's van de fotoclub tegen: Dado en Margrietje en wat later ook Walter. Deze laatste wist te vertellen dat er bruine winterjuffer en vuurjuffer bij de plas rondvlogen en dat er schrijvertjes in het water zaten.

Na een volle drie uur stonden we terug op het asfalt van de Wijtschotbaan en konden we naar de auto's terugkeren. Al bij al viel de wandeling dus nog goed mee, niet de grote verwachte massa volk, en ik wist nog genoeg te vertellen over landschappen en over het gebied. Ik hoop dat de deelnemers er ook wat aan gehad hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten