zaterdag 14 mei 2005

Natuur-in-Zicht (5): Alles hangt samen (excursie)

Vandaag was de excursie in en om het Wijtschot in Schoten. Dat is voor mij zeker geen onbekend terrein. Ik was thuis al iets vroeger doorgereden, zodat ik eerst nog even een kijkje kon gaan nemen bij de waterplas in het Wijtschot. Het is half mei, dus er zouden al libellen kunnen zijn, maar ik heb er geen enkele gezien. Dan maar terug naar de 4 Notelaars, waar we hadden afgesproken om te starten met de excursie. Eerst wandelden we naar de Schotenvaart, om te ontdekken wat er allemaal in de bermen staat: Weegbree, Heermoes, ... We gingen tot aan het sas en dan langs de Sluizenstraat tot in de VELT-tuintjes. VELT is de afkorting van Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijze. In deze tuintjes verbouwen de leden van VELT op een ecologische/biologische manier groenten en fruit. Kris Beerlandt was onze gids en gaf uitleg bij de tuintjes en bij de compostbakken.

We staken door naar de Ecotuin, een mooi stukje natuur, in 1997 aangelegd door de gemeente Schoten, bedoeld voor educatie. We bekeken de bloempjes van de meidoorn en zagen de 3 gelijktijdige stadia van de sporkenhout (bloempjes, vruchten én zaadjes). Even verderop zag ik mijn eerste libel van dit jaar, een Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella). We werden in groepjes opgedeeld en bekeken met 4 paar ogen de natuur om ons heen: een schuimbeestje op een weegbree, een waterjuffer, een bloedcicade, ... en met 4 paar oren hoorden we zingen: een merel, een kraai, een tjiftjaf, een meeuw, een haan :-).

En dan gingen we naar het Wijtschot, eerst door het Reeënbos, langs de zwarte elzen met de elzenhaantjes, we vingen nog een oranjetipje, deden een uitgebreide studie van de brem, hoorden de nachtegaal (en ik heb hem op foto, nog afwachten wat het resultaat is...), leerden het verschil tussen de gewone koekoeksbloem, de dagkoekoeksbloem en de nachtkoekoeksbloem, ... en dan was het weeral tijd om huiswaarts te keren.

Weeral wat bijgeleerd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten