zondag 6 november 2005

Grote stinkzwam (Phallus impudicus)

Deze ochtend was ik iets voor 9 uur weer aan de parking van Vordenstein. Even later kwam Erik ook aangereden. Hij was uiteindelijk de enige van de fotoclub die mijn oproep beantwoord heeft. Dan trokken we maar het park in, langs de magnolia met zijn enorm grote bladeren. Erik wees me nog op de vruchten en de zaden, en na wat zoeken, vonden wie die ook. Net zoals de bladeren en de bloemen zijn die groot.

Als we bij het stinkzwammen-veldje aankwamen, dan moesten we niet lang zoeken om de grote stinkzwam te vinden. Je kon hem ook al ruiken, dat was me gisteren toch niet zo opgevallen. Misschien dat er intussen meer zwammen volgroeid waren? Erik ging direct aan het werk met zijn statief en ander fotogerief. Ik ging nog wat verder, op zoek naar andere exemplaren, tot ik bij de "groeier" van gisteren aankwam. Die was nu helemaal volgroeid en enorm groot, zeker 15 cm hoog, en met een hele dikke steel. Daar heb ik dan meteen maar enkele foto's van gemaakt, ook digitaal met mijn hand naast de paddestoel om de grootte aan te duiden. Ook Erik kwam enkele foto's van maken van dit gigantische exemplaar.

Onvoorstelbaar hoe net dit ene stukje zo vol met stinkzwammen staat. Ik ben ook even gaan kijken op de andere kaalgekapte percelen en hier en daar vind je wel een duivelsei, maar geen stinkzwammen en al zeker niet in de aantallen zoals op het andere veldje. Ik vind nog enkele duivelseieren die op doorbreken staan, maar op een hele voormiddag is daar niet veel verandering in te zien. Het groeiend exemplaar van gisteren zag met zijn "kop" al een deel door het gele slijm, en dan gaat het natuurlijk snel.

Toen ik gisterenmiddag thuiskwam, heb ik wat opgezocht en gelezen over de grote stinkzwam. Hij staat meestal met een aantal exemplaren bij mekaar (is duidelijk opgevallen in Vordenstein), op het eerste zicht als duivelsei moeilijk te onderscheiden van een bovist (we hebben inderdaad ook een bovist gevonden die wel op een duivelsei leek), maar eens het duivelsei openbarst, is het wel duidelijk. Meestal gebeurt dat openbarsten en uitgroeien 's nachts (daarom ook dat ik dat nog nooit met eigen ogen had gezien) en het hele groeiproces duurt gemiddeld zo'n twee uur (ik heb er gisteren een half uur bijgezeten en toen was die wel zeker 5 cm gegroeid).

Op de terugweg naar de parking kwamen we nog de oranje bekerzwam tegen, waar we ook nog enkele foto's van maakten. Bij deze bekerzwam stond ook nog een plantje met een wit bloempje, dat we al snel bij de nachtschades catalogeren. We konden even niet op de naam komen van de nachtschade-achtige met blauwpaarse bloemen (Bitterzoet), maar latere opzoeking leerde ons dat dit witte bloempje waarschijnlijk de zwarte nachtschade is (de naam komt van de kleur van de bes, niet van de kleur van de bloem).

Het was een mooie zonnige zondagvoormiddag, met toch wat veel wind, maar we hebben ons hartje kunnen ophalen aan de grote stinkzwam. Vordenstein is al reeds lang bekend als een ideaal gebied voor paddestoelen, maar dit had niemand verwacht, denk ik. Iets om op te volgen naar volgend jaar toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten