zaterdag 5 november 2005

Duivelseieren en stinkzwammen

Deze voormiddag was ik in Vordenstein, op een stuk bos waar de rododendrons massaal gekapt zijn geweest (ergens tussen de 2 "vazen"). Er stonden heel veel padde(n)stoelen, maar wat ik nog indrukwekkender vond, ik zag ook enkele duivelseieren: een exemplaar intact, het andere al opengebarsten. Als ik nog wat beter rondkeek, zag ik plots een volgroeide grote stinkzwam staan, en even verder nog één!

Dan maar wat verder gaan rondlopen en zoeken. Na een klein toertje (en de nodige foto's van eieren en volgroeide stinkzwammen) had ik 10 duivelseieren geteld, 4 volgroeide stinkzwammen en nog eens 5 reeds verlebberde exemplaren.

Ik was echter nog op zoek naar een tussenstadium, waarbij de groenbruine "eikel" uit het ei komt gekropen. En ja hoor, na even zoeken, trapte ik er zowaar bijna op. Ook hiervan heb ik enkele mooie foto's kunnen maken. Maar er viel me toch iets op... ik zag die zwam zowaar groeien! Ik ben er wat dichterbij gaan zitten (de stank viel wel goed mee, hoor) en op enkele kleine details gelet, en ja hoor, als je lang genoeg kijkt, en je kijkt naar de spanning in het slijm, dan zie je écht "beweging". Een halfuur later was de "eikel" van de stinkzwam volledig uit het ei en was er al een stukje van de sponzige steel te zien.

Ondertussen was het half een gepasseerd en vertrok ik naar huis om te gaan eten. Ik had nog maar 5 stappen gezet of ik zag nog meer duivelseieren en stinkzwammen. Toen ik het stukje veld verliet, had ik 42 (!) duivelseieren geteld, en misschien wel evenveel stinkzwammen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten