maandag 7 november 2005

Baretaardster (Geastrum striatum)

Al enkele jaren na mekaar zijn er in een hoekje in de tuin, onder de haagbeuken haag enkele exemplaren te vinden van de zeer zeldzame Heide-aardster. Dit is een kleine aardster, waarvan het lichtjes gepoederde bolletje op een steeltje staat. Ook dit jaar vond ik twee van deze zwammetjes, maar wel 3 meter van de plaats waar ze het jaar ervoor stonden...

Vandaag vond ik op onze oprit nog een aardster, maar ik zag direct dat het een andere soort was. Na determinatie met het dikke boek van Hans Vermeulen, kwam ik tot de slotsom dat dit de Baretaardster moest zijn. Het bolletje zit niet plat op de slippen, maar zit met een kraagje op de steel. Dit was duidelijk zichtbaar. Deze aardster staat beschreven als zeldzaam.

Hoe die baretaardster echter op onze oprit is beland, snap ik nog steeds niet. Misschien moet ik een van de volgende dagen de grond onder de haag aan een nauwgezet onderzoekje onderwerpen... Wie weet wat voor schatten ik nog ga vinden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten