maandag 31 augustus 2009

Vlindereitjes

Ook nog gespot zondagmiddag... vlindereitjes. Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik zo vlindereitjes heb gevonden. Met het idee dat de rups van het roesje wellicht uit de rode snijbiet kwam, ben ik het groentenperk eens nader gaan onderzoeken. We hadden al gaten in de bladeren gezien, maar hadden die steeds toegeschreven aan slakken (daar hebben we niet zo'n goeie ervaringen mee in de tuin, vraag het maar aan de dahlia's en de hosta's). Maar ja, 't zou dus ook van de rupsen kunnen zijn...
Bij het omdraaien van een aantal bladeren zag ik plots een hele matrix van bruine "bolletjes" en witte "propjes". De bruine zijn duidelijk eitjes, maar de witte kan ik niet goed plaatsen. Zijn dat lege eitjes waaruit al rupsjes zijn uitgekropen? Of zijn dat eitjes, waarin het eitje nog moet groeien?

De bovenste foto toont een overzicht van de bruine "bolletjes" en de witte "propjes". De onderste foto is een 100% crop uit een andere foto (van dezelfde eitjes).

overzicht vlindereitjescloseup vlindereitjes

3 opmerkingen:

Marie-Line zei

ik denk dat ze er al uitzijn, de rupsjes. maar hoe? geen idee! ze zien er wel nog intakt uit. of onbevruchte eitjes?

Anoniem zei

prachtige foto !
Zou ik deze kunnen gebruiken voor onze kwis voor Natuurpunt ?
Resi.pansaerts@admin.provant.be

Anoniem zei

grappig. maar geen info?

Een reactie posten