maandag 31 augustus 2009

Rupsen allerhande

Vorige week had ik vakantie en met het mooie weer zat ik geregeld buiten in de tuin. En zo zag ik verschillende rupsen, die ik allemaal op naam heb kunnen brengen.
Begin van de week zag ik een korte, groene, langharige rups. Niet direct een naam op kunnen kleven, maar zondag kwam ik die tegen in het vlinderboek: de vijfvingerige vedermot (Pterophorus pentadactyla).

Vrijdag vond mijn vader in de peterselie, die hij net had afgeknipt voor gebruik in de courgettesoep, een pop van een vlinder. In de vouw van een rondgeplooid blad zat een groene pop in een wit spinsel. Nu staat er in mijn vlinderboek af en toe wel een foto van een (karakteristieke) pop, maar zeker niet bij alle soorten. Omdat de peterselie toch al was afgeknipt, heb ik de pop in een potje bijgehouden om te zien of er iets van zou worden. Maandagavond zag ik iets fladderen in het potje: een gamma-uil (Autographa gamma), die ik dan maar meteen vrijgelaten heb.

En zondagmiddag zat er plots een groene rups op de vloer van de keuken. Wellicht mee binnengeslopen met de oogst aan warmoes-bladeren... Dit bleek de rups van het roesje (Scoliopterix libatrix) te zijn. Zou de rups op de foto hieronder al die lettertjes over zijn/haar* leven interessant vinden?

Rups roesje op vlinderboek


* Wat ik me plots afvraag: hebben rupsen eigenlijk een geslacht? Zijn er mannetjesrupsen en vrouwtjesrupsen? Of is dit het geslachtsloze stadium van de vlinder?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten