vrijdag 9 september 2005

Twijfel

Als ik zie welke resultaten ik soms heb met mijn Sigma 70-300, dan zou ik toch willen dat ik 1:1 (life-size-macro) had... Door de zoeker lijken de beestjes er wel redelijk op te staan, maar op dia zijn ze precies gekrompen. Ik heb al rondgekeken voor de Sigma 180/3,5 MACRO. Daar zijn momenteel 2 versies van: zonder en met DG. DG is een technologie van Sigma om de reflecties binnen de lens te beperken, wat -volgens Sigma- betere resultaten oplevert bij digitale camera's. Nu zou ik nog verder kunnen met een niet-DG-versie, maar over enkele jaren ga ik toch ook overschakelen op digitaal en dan zou de DG-versie misschien wel handig zijn. Echter, als ik zo de reacties lees op internet, zie je maar weinig verschil tussen een niet-DG-lens en een DG-lens op een digitale camera. 't Is weer iets nieuws van Sigma, maar de Sigma 180 macro mét DG kost wel meer dan € 100 meer dan de versie zonder DG. En op veel plaatsen is de niet-DG-versie zelfs niet meer te verkrijgen... Slimme verkoopstrucs. Deze macrolens met Nikon-vatting (vermits ik een Nikon-camera heb) is er enkel in HSM-uitvoering. Maar op mijn camera (Nikon F-601) kan ik die HSM (Hyper Sonic Motor = zeer snelle AF) niet gebruiken. Aan de andere kant gebruik ik nu ook maar zelden AF en bij macro al helemaal niet. Dus niet echt een minpunt. En op mijn volgende camera zal ik die HSM dan wel kunnen gebruiken...

Om meer vergroting te verkrijgen, zou ik ook tussenringen kunnen kopen. Die kan ik dan gebruiken op mijn Nikkor 35-70/3,3-4,5. Niet ideaal, maar daarmee kan ik toch ook al verder. Ideaal zou zijn als ik zulke tussenringen kan gebruiken op een lens met vast brandpunt, bijvoorbeeld een 50/1,8. Maar die heb ik dus niet...

Een échte macrolens is natuurlijk ineens een forse investering (DG-versie tussen € 600 en € 700). En die gaat waarschijnlijk niet meer bij in mijn rugzak, dus zou ik best nog een rugzak bijkopen. Ook daarvoor heb ik al gekeken, de Mini Trekker AW van LowePro voldoet dan wel (is nog eens minstens € 120 erbij).
Tussenringen kosten niet zoveel, een setje van 3 kost zo rond de € 150 à € 170. Tel daarbij nog een (2e hands) 50/1,8 (€ 100 à € 200). En dat kan, mits wat herschikken, nog mee in de huidige rugzak.

Vorig jaar heb ik ook al eens rondgekeken voor een degelijke verrekijker. Ik heb nu zo'n klein Aldi-ding in mijn fotorugzak zitten. Klein is handig, maar de kwaliteit is niet zo heel goed. Mijn oog was toen gevallen op de Kite Puffin, een handige waterdichte porrokijker. Maar ook verrekijkers kosten geld. Bij Natuurpunt kost de Kite Puffin 10x42 ongeveer € 300.

Wat ga ik nu eerst kopen? Of moet ik wel iets kopen? Met het materiaal dat ik nu heb, kan ik nog voort, maar soms wil een mens al eens méér. Twijfels alom...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten