zaterdag 14 mei 2005

Azuurwaterjuffer (Coenagrion puella)

Deze voormiddag heb ik mijn eerste libel van 2005 gezien. Het was, zoals je in de titel al kon lezen, een Azuurwaterjuffer, een mannetje waarvan het borststuk nog niet uitgekleurd was. De tekening op de verschillende segmenten van het achterlijf waren wel duidelijk genoeg om een juiste determinatie te doen.

Ik zag dit beestje vliegen in de Ecotuin van Schoten tijdens de vijfde excursie van de Natuur-in-Zicht cursus die ik dit voorjaar heb gevolgd. Toen het beestje in het gras ging zitten, kon ik het mooi in beeld nemen en nadat ik nog enkele foto's van genomen had, konden enkele andere cursisten het beestje ook eens bekijken. Als ik bij het verlaten van de Ecotuin nog even langs de vijver van de Ecotuin liep, op zoek naar nog meer libellen, zag ik nog twee gelijkaardige exemplaren, waarschijnlijk ook Azuurwaterjuffer.

Ik was vóór de excursie al eens gaan kijken bij de plas in het Wijtschot, maar daar had ik geen enkele libel gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten