donderdag 13 maart 2008

Natuurfotocursus

Gisteren was de eerste avond van een digitale natuurfotografiecursus, die werd georganiseerd door Natuurpunt Antwerpen Noord. Oorspronkelijk was het de bedoeling om in 2 avonden meer uitleg te geven over digitale fotobewerking, met het programma Faststone, maar door een communicatiefout (in Natuur.ruimte) werd de cursus aangekondigd als een cursus digitale natuurfotografie. En omdat er wellicht heel wat mensen om die laatste reden hebben ingeschreven, heeft Walter (die de cursus Faststone ging geven) in mij een bondgenoot gevonden om wat meer over natuurfotografie te vertellen.

Het is eigenlijk de eerste keer dat ik voor zo'n grote groep (het lokaal zat met 25 aanwezigen propvol) les heb gegeven, maar dan wel over een onderwerp waar ik al heel wat ervaring mee heb. Walter en ik hebben het werk evenredig verdeeld, en we pikten in op mekaar uiteenzetting. En het bleek dat de meesten inderdaad gekomen waren voor de natuurfotografie en niet voor de fotobewerking. Mijn techniek van macrofotografie met een compactcamera en de omgekeerde 50mm-lens kreeg heel wat aandacht uit de groep. Het prijskaartje (tegenover een "echte" macrolens) en het creatieve sprak heel wat mensen aan en ik kreeg dan ook heel wat gerichte vragen daarover uit de groep.

De reacties die we intussen gekregen hebben, waren positief. Volgende week volgt nog een les, waar we (volgens de eerste planning) meer aandacht zouden gaan besteden aan het programma Faststone. Maar gezien de grote belangstelling voor de natuurfotografie an sich, gaan we volgende week door op het elan van gisteren. Minder over camera's, maar wel meer over compositie, scherptediepte, ... en ook over het maken van reeksen.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten