woensdag 5 maart 2008

Bever in Schoten

Op woensdag 5 maart 2008 werd langs de Wijnegembaan in Schoten een dierlijk verkeersslachtoffer gevonden. Niet zomaar een slachtoffer, maar wel een bever! Het dier is 70 cm lang van kop tot staart. De bever lag op de rijbaan, maar werd reeds vorige nacht aan de kant van de straat gelegd.

Volgens Goedele Verbeylen van de Zoogdierwerkgroep van Natuurpunt is dit waarschijnlijk een subadult dier dat op zoek was naar een eigen territorium om zich te vestigen. Dat doen ze meestal via waterlopen, maar ook over land kunnen ze grote afstanden afleggen.
Ik wist reeds dat er in Wallonië en in de Doode Bemde (Dijlevallei) bevers leefden, maar een bever had ik Schoten nog niet gezien. Waarschijnlijk zullen er de komende jaren meer en meer bevers in Vlaanderen worden waargenomen.

PS - Toen ik de melding ("Is de bever terug in Schoten?") in mijn mailbox kreeg, dacht ik dat de melder een fout had gemaakt. De Bever zit volgens mij al jaren in Merksem en niet in Schoten. Maar ik vergiste me met de Nederlandse buitensportketen met één vestiging in België, waar ik al veel uitrusting en kleding gekocht heb (slaapzak, matje, rugzak, schoenen, sandalen, winterjas, truien, t-shirts, ritsbroeken, ...).

Bever gevonden in Schoten
Foto: Hugo Koens

1 opmerking:

Anoniem zei

De bever lijkt inderdaad bezig aan een opmars. Op Belgiumdigital postte onlangs iemand uit Limburg met als melding dat bij hem in de buurt ook meer en meer beversporen te vinden zijn. De sporen in de Doode Bemde heb ik vorig jaar ook gezien... Best wel spannend eigenlijk!:-)

Een reactie posten