dinsdag 21 december 2004

Korte middenzuil

Daarnet de laatste fotoclubvergadering van het jaar gehad. We hebben foto's gekeurd (en ze zijn bijna allemaal goed bevonden), we hebben foto's ingekaderd, en Jonny heeft een uitleg gegeven over balhoofden, en statieven.

Ik ga me binnenkort wel een korte middenzuil aanschaffen. Nu heb ik een 055NAT3 met bijhorende 141RCNAT kop (dit is een drieweg-kop). De poten van de 055 kunnen in 3 stappen tot helemaal horizontaal gezet worden. Dit heb ik nog nooit gebruikt, want daarvoor zit de (lange) middenzuil in de weg. Om heel dicht bij de grond te fotograferen, gebruik ik natuurlijk een rijstzak, maar voor het iets hogere werk, heb ik al wel eens mijn middenzuil ondersteboven in mijn statief gestoken. Dan hangt mijn toestel ondersteboven tussen de statiefpoten. Bediening van de lens blijft hetzelfde en afdrukken gebeurt dan m.b.v. een draadontspanner.
Een korte middenzuil (055CCSB) moet hierin verbetering kunnen brengen. Dan kan ik de statiefpoten bijna horizontaal zetten en toch nog comfortabel werken. (ongeveer € 25 bij Foto Rembrandt)

De daaropvolgende aankoop zal waarschijnlijk een balhoofd zijn. Exacte specificaties moet ik nog eens uitzoeken en bij mekaar zetten. Mogelijke balhoofden zijn: 484RC2 (Mini), 486RC2 (Compact), 488RC2 (Midi). Al deze balhoofden gebruiken dezelfde snelkoppeling als op de 141RCNAT, nl. de 200PL-14.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten