zaterdag 30 april 2005

Natuur-in-Zicht (3): Landschappen (excursie)

Vandaag zijn we naar het Klein Schietveld geweest. We vertrokken aan het einde van de Heidestraat Zuid. We letten o.a. op het verschil in begroeiing links of rechts van de weg: links meer loofhout, zag er natuurlijker uit; rechts meer naaldhout, leek eerder aangeplant. Op een plek moesten we enkele minuten een klein stukje uit het landschap isoleren en opschrijven wat we allemaal zagen. Een eindje verder moesten we het lanschap tekenen en er de horizontale en verticale elementen uithalen, en ook zeggen welke dieren in dit landschap zouden kunnen leven. Erna was er een korte evaluatie van deze opdracht. We wandelden verder, soms door het slijk, soms wat droger, tot op de heide.

We leerden veel bij over de reeën, hoe ze leven, hoe ze zich voortplanten; dit is wel een raar mechanisme, want hoewel de dieren aan het eind van de zomer paren, begint de vrucht zich toch maar in december te ontwikkelen, zodat de jonge reeën in maart-april-mei geboren worden. De reden hiervoor is: voedsel. Aan het eind van de zomer zijn de dieren sterk genoeg om te paren (vooral de mannetje leveren soms hevige en uitputtende gevechten), en zonder het uitstel zouden de jonge dieren in de winter geboren worden. In maart-april-mei is er echter al veel meer te eten en zijn de weersomstandigheden beter.

Het laatste halfuurtje op de heide waren we min of meer vrij. We vonden stekelbrem, kleine veldbies, witte snavelbies en heidespurrie. En ik hoorde en zag nog een levendbarende hagedis rondkruipen. Francis was snel genoeg om hem te vangen en in een loupe-potje te zetten. En op Francis' hand bleef het diertje geduldig zitten zodat iedereen eens goed kon kijken...

donderdag 28 april 2005

Extrafilm - promocodes

Onlangs heb ik opnieuw een aantal promocodes gevonden om gratis* foto's (formaat 10x15) te bestellen bij Extrafilm. Ze staan gewoon op de website van Extrafilm (als je weet waar je moet kijken).

  • Plaza2 - 20 foto's - geldig tot ??
  • NECKERMANN - 20 foto's - geldig tot ??
  • line2 - 20 foto's - geldig tot 15 juni 2005
  • line3 - 30 foto's - geldig tot 15 juni 2005
  • line4 - 40 foto's - geldig tot 15 juni 2005
  • metro14 - 20 foto's - geldig tot 30 juni 2005 (gevonden in de Metro)
  • MSN20 - 20 foto's - geldig tot 31 juli 2005
  • 10FREE - 10 foto's - geldig tot 30 september 2005
(* exclusief administratie- en portkosten € 2,45)

woensdag 27 april 2005

Natuur-in-Zicht (3): Landschappen (theorie)

Deze les werd gegeven door Stefan Verswyveld, de voorzitter van Natuurpunt Antwerpen Noord. Hij werkt tevens op de afdeling Beheer bij Natuurpunt in Mechelen. Vanuit zijn job weet hij dus veel over landschappen. Hij heeft geen ervaring met lesgeven (volgens eigen zeggen), maar toch heeft hij iedereen aangestoken met zijn enthousiasme. Hij week soms wat van het thema af, maar het was altijd interessante materie en hij had een zeer aandachtig publiek.

Zo werd er o.a. gesproken over Jean Massart, die reeds rond de eeuwwisseling (19e-20e eeuw) de landschappen in België fotografeerde en ook aanduidde op kaart waar hij zijn opnames gemaakt had. Dit is enig in Europa, en leert ons veel hoe het landschap in de loop der tijden veranderd is...

Verder hadden we het ook over de natuurlijkheidsgraad van landschappen. Wat het meest natuurlijk oogt, is niet per definitie het meest natuurlijke. Denk maar eens aan de heide of aan een bos. Op deze landschappen heeft de mens een grote invloed gehad. Een duinenlandschap daarentegen is veel natuurlijker.

Kortom, het was een zeer interessante les.

zaterdag 23 april 2005

Natuur-in-Zicht (2): Dieren (excursie)

Denise en ik waren veel te vroeg aan de Vierkerkenstraat in Ekeren, dus gingen we maar al even kijken in de Bospolder. Met het slijk viel het heel goed mee, dus mijn bergschoenen konden mooi in de auto blijven staan. We luisterden naar het gezang van een winterkoninkje en Erik (van de fotoclub) kwam nog langs gewandeld om vogels te gaan spotten (en fotograferen?). Terug over de autosnelweg naar de Vierkerkenstraat stond er al heel wat volk te wachten. Willy was onze gids en gaf veel uitleg over de vogels op de Ekerse putten en in de Bospolder. We hadden niet alleen aandacht voor de vogels, maar ook voor de andere natuur: de zwarte vliegen, waterbeestjes in de "wielen", klein hoefblad in verschillende stadia, de symbiose-parasitaire levenswijze van een mossel met een vis, ...

En hier volgt het lijstje van de waargenomen dieren (want daar ging de les tenslotte over):

* Vogels: (boeren)gans, wilde eend, meerkoet, kuifeend, krakeend, fuut, zwaan, dodaars
* Insecten: zwarte vlieg (ook wel haarmug of rouwvlieg genoemd), schaatsenrijder
* "Waterbeestjes": poelslak, kikkervisjes

woensdag 20 april 2005

Natuur-in-Zicht (2): Dieren (theorie)

Vanavond gaf Katleen Quick de les. Zij had geprobeerd de presentatie van het CVN aan te passen, maar door tijdsgebrek is het maar deels gelukt. Maar het resultaat mocht er toch best wezen. Het onderwerp vanavond is "Dieren". Deze les vond ik wel makkelijker dan de vorige les, die over planten ging. Dieren zijn wel vertrouwder en makkelijker in soorten en families op te delen.

We begonnen met het onderscheid tussen gewervelden en ongewervelden. De ongewervelden worden in de cursus niet uitgebreid behandeld, en dat vind ik wel spijtig want het is wel een uitgebreide categorie: wormen, slakken, mollusken, insecten, spinnen, ... De gewervelden kwamen wel meer aan bod in de cursus en zijn in te delen in 5 grote categorieën: vissen, amfibieën, reptielen, vogels en tenslotte de zoogdieren. Elk van deze categorieën kan nog eens onderverdeeld worden, telkens met hun specifieke eigenschappen. Na de pauze hebben we ook nog gezien hoe dieren aangepast zijn aan hun omgeving, hoe ze zich voortbewegen en hoe ze zich voortplanten.

Op het einde hebben we nog wat foto's gezien uit de originele CVN-presentatie. Bij dieren is het makkelijker om er een naam op te kleven dan bij de planten, maar het was meer de bedoeling om de categorie of de onderverdeling te zeggen en hoe het dier is aangepast aan zijn omgeving of de manier van voortbewegen.

zaterdag 16 april 2005

Natuur-in-Zicht (1): Planten (excursie)

Omdat het vanmorgen even droog was, en omdat ze aan het werken zijn in de Veltwijcklaan in Ekeren, ben ik toch maar met de fiets vertrokken. Onderweg vielen er af en toe een paar spetjes regen, maar voor de rest viel het goed mee. Ik kon mijn fiets binnen de poort van Kasteel Veltwijck zetten. Na wat extra wachten op laatkomers (door de werken aan de Veltwijcklaan is het Districtshuis ook niet meer zo makkelijk bereikbaar en de pijlen zijn niet allemaal even goed geplaatst. In het Kasteeldomein zelf brengen we toch wat tijd door bij de typische voorjaarsbloeiers (die we in de Oude Landen niet zullen vinden): bosanemoon, speenkruid, salomonszegel, ... Het gaat ons niet zozeer om al de plantjes en bloemen op naam te brengen (dat is iets voor de cursus Natuurgids), maar wel om soortkenmerken te bepalen, determineren tot welke familie de bloem behoort, wat de aanpassing aan de omgeving zijn, of wat er zo specifiek is aan voorjaarsbloeiers (buiten het feit dat ze in het vroege voorjaar reeds bloeien)...

Daarna gaan we de Oude Landen in, soms wel door het slijk. Er wordt gesproken over grassen en schijngrassen, over maaibeheer versus rietstruwelen, over winter- en zomerbegrazing. Ondertussen is het goed beginnen regenen. De notaboekjes verdwijnen in de jaszakken, regenkappen worden opgezet. We bekijken nog de katjes van de zwarte els, hondsdraf, sint-janskruid en keren dan naar het districtshuis terug. Wat een mooie afsluitende wandeling moest worden, was nu eerder flink doorstappen in de regen. En dan moest ik nog met de fiets naar huis, door de gietende regen, langs de slijkerige Veltwijcklaan, ... ik was "verzopen" toen ik thuis kwam...

donderdag 14 april 2005

Airliners.be - Sea Flanker

Gisteren had ik me al geregistreerd bij Airliners.be, een foto-gallerij voor foto's van lijnvliegtuigen. Daarvoor heb ik de naam "Sea Flanker" gekozen. De Flanker is een van mijn favoriete gevechtstoestellen. Flanker is de westerse naam voor een Russisch toestel, nl. de Sukhoi Su-27. Hiervan zijn verschillende versies gemaakt: Su-27 (basisversie), Su-30 (all-weather tweezitter, zal vooral geleverd worden aan India), Su-34 (twee zitplaatsen naast mekaar), Su-35 en Su-37 (uiterst wendbaar door Thrust Vector Control). De Su-27D (of ook wel Su-33 genoemd) is de Sea Flanker, speciaal aangepast voor gebruik op vliegdekschepen (dubbel neuswiel, verstevigd landingsgestel, landingshaak, ...). En deze Sea Flanker heb ik thuis ook op schaal 1/72 staan.

En daarnet heb ik op Airliners.be mijn eerste twee foto's geplaatst: een opstijgende Airbus A320 van Virgin Nigeria (zie ook het eerdere artikel over dit toestel), en een taxiënde CRJ-100 van Lufthansa. In het weekend zullen nog meer foto's van de uitstap naar de luchthaven van 9 april volgen. En ik ga ook nog eens kijken in mijn dia's van juli 2004, toen we met de fotoclub in het Torfbroek in Kampenhout waren. Toen heb ik meer vliegtuigen dan bloemen gefotografeerd.

Natuur-in-Zicht (1): Planten (theorie)

Gisterenavond mijn eerste les gehad in de cursus Natuur-in-Zicht. Het onderwerp was "Planten": de bouw van planten, verschillende indelingen (volgens bloeiwijze, voorplanting, aanpassing aan omgeving). De les werd gegeven door Annie De Koninck, adhv een PowerPoint-presentatie (waarbij ik Annie geassisteerd heb). Tijdens de pauze en aan het einde van de cursus, konden we nog wat praktisch bezig zijn: gelijke kenmerken zoeken, tot welke familie behoort dit plantje, benoem de verschillende onderdelen van de bloem van een vlinderbloemige, ...
Bij deze eerste les hebben we ook een cursusboek van CVN gekregen, plus kaartjes voor de verschillende uitstappen (die telkens doorgaan op zaterdagvoormiddag van 9u30 tot 12u30).

Nu zaterdag gaan we in de Oude Landen de opgedane theoriekennis toetsen aan de praktijk. Nu nog hopen op een beetje goed weer...

dinsdag 12 april 2005

Virgin Nigeria

Deze voormiddag las ik op het forum van de vliegtuigspotters in België, Luchtzak.be, de log van de vliegtuigen die op zaterdag 9 april op EBBR* gezien waren. Daarbij één opmerkelijke verschijning, nl. een Airbus A320 van Virgin Nigeria dat sinds 5 april in Zaventem stond voor onderhoud. Eén van de spotters heeft het toestel wel zien vertrekken, maar er is niemand die er een foto van heeft...

Daarnet ben ik mijn ontwikkelde dia's gaan halen, en daarop staan heel wat vliegtuigen die ik zaterdag vanuit het Wing Tips restaurant en vanop de spottersplek in Diegem-Lo gefotografeerd heb. Nu speelt het geluk een beetje mee, want ik heb die Virgin Nigeria op dia staan! Gefotografeerd vanuit het Wing Tips restaurant, terwijl de rest van de groep zat te babbelen en koffie te drinken.

* De ICAO (International Civil Aviation Organization) heeft iedere civiele luchthaven ter wereld een unieke 4-lettercode gegeven. Onze nationale luchthaven in Zaventem is EBBR (Europe Belgium BRussels), de luchthaven van Deurne is EBAW (Europe Belgium AntWerp).

maandag 11 april 2005

Heermoes (Equisetum arvense)

Begin april had ik in een natuurgebied in Westouter (De Broekelzen) kennis gemaakt met de reuzenpaardenstaart (Equisetum telmateia). Afgelopen weekend was ik met de fotoclub op uitstap in het Hallerbos, eigenlijk voor de boshyacinthen, maar we waren nog iets te vroeg. En ook daar heb ik enkele reuzenpaardenstaarten gezien. Telkens de fertiele stengels, 10 à 20 cm hoog. Ook de steriele stengels van vorig jaar, die wel 1 m lang waren...

Toen ik thuis kwam, zei mijn moeder dat ik eens moest gaan kijken aan de Kopstraat, daar stonden aan het verkeerslicht enkele plantjes paardenstaart, maar ze wist niet of het heermoes of reuzenpaardenstaart was. Dus ging ik maar eens kijken. Nog voor ik aan het bewuste verkeerslicht was, had ik al enkele honderden plantjes heermoes (Equisetum arvense) gezien. Verderop langs het fietspad stonden er ook nog massa's heermoes. Ik heb ze niet allemaal geteld, maar volgens mijn ruwe schatting staan hier wel meer dan 2000 plantjes heermoes....

zaterdag 9 april 2005

Als echte vliegtuigspotters...

Vandaag voor de eerste keer in mijn KrisKras-carrière een daguitstap meegedaan, en wel een van groot formaat, nl. de luchthaven van Zaventem. Officieel was de titel van de daguitstap "De luchthaven achter de schermen", maar sinds 9/11 mogen gewone mensen niet meer echt achter de schermen gaan kijken. We zijn dus voor de schermen gebleven, maar hebben wel een heleboel technische informatie gekregen over het reilen en zeilen op de luchthaven van Zaventem: een beetje geschiedenis (van Haren over Melsbroek tot Pier A), incheck-procedure, behandeling en screening van de bagage, topografie van de luchthaven, procedures bij starten en landen, de taken van de verschillende verkeersleiders, technische uitleg over de ILS (Instrument Landing System), welke start- en landingsbanen gebruikt worden bij bepaalde windrichtingen, ...

En dan zijn we met de bus gaan rijden. Over het tarmac, naar Melsbroek, langs Transitcentrum 127, langs de luchthavenbrandweer, een stukje op een taxibaan (onder begeleiding van de brandweer), langs de Antonov 124 die hier al een tijdje aan de ketting ligt, langs de nieuwe verkeerstoren (waar we jammer genoeg niet binnen mochten), langs de kerosine-opslagtanks, langs de radarinstallaties (grond- en weerradar), ... Helemaal rond tot terug bij Pier A. Tijdens de busrit kregen we nog veel meer tekst en uitleg bij alles wat we zagen, en heb ik ook veel foto's getrokken.

Maar we hebben ook iets bezocht wat je als gewone passagier niet te zien krijgt (dus toch een beetje "achter de schermen"): de lounges. De Iberia lounge vond ik nogal donker, maar de SAS lounge leek net een IKEA-toonzaal.

Na een (na)middagpauze in het panoramarestaurant in het hoofdgebouw, waar ik al wat foto's heb getrokken van de opstijgende en taxiënde vliegtuigen, zijn we met een vliegtuigspotter naar misschien wel de beste plaats gegaan om opstijgende vliegtuigen te spotten: in Diegem-Lo. Bij ZW-wind (wat in Zaventem de overheersende windrichting is) wordt baan 25R gebruikt om op te stijgen. Spijtig genoeg was het tijdstip (zaterdagnamiddag tussen half vier en half vijf) niet goed. Maar de Boeing 747 die recht boven ons opsteeg, dat was wel de max!

420 ton aan 300 km/u, meer dan beeldvullend in beeld... dat bezorgde me kippevel (als ik het al niet had van in de koude wind te staan...)

vrijdag 8 april 2005

Natuur-in-Zicht

Gisteren een brief gekregen van CVN (Centrum Voor Natuur- en milieu-educatie). Ik ga nl. de cursus Natuur-in-Zicht volgen, die gegeven wordt door CVN in samenwerking met Natuurpunt Antwerpen Noord. De volgende 5 woensdagen, 's avonds telkens van 19u30 tot 22u30 theorie-les over een bepaald natuur-aspect. En de daaropvolgende zaterdag wordt er in de voormiddag de natuur in getrokken om de theorie aan de praktijk te toetsen. Deze natuurgebieden zijn allemaal onder beheer van Natuurpunt Antwerpen Noord. En ik denk dat de lesgevers ook leden van NAN zijn. Waarvan ik er toch al enkele ken, via mijn contacten binnen NAN.

Na de eerste theorieles volgende week zal ik mijn bevindingen hier wel neerschrijven...

dinsdag 5 april 2005

Nikon Speedlight SB-22

Toen ik laatst bij Foto Rembrandt in Merksem was, zag ik in de etalage bij de tweedehandsspullen een Nikon SB-24 flitser liggen. Ik weet dat mijn Nikon F601 niet meer van de jongste is, en dat hij ook niet automatisch (TTL) kan werken met de nieuwere en nieuwste generatie van flitsers. Daarom was ik zo'n beetje aan het uitkijken naar een degelijke flitser. In de handleiding van mijn camera staat dat de SB-24 wel op camera past, maar dat niet alle functies ondersteund worden. Maar samen met de gewone handleiding zat er indertijd ook een Flits-handleiding bij, en deze was gebaseerd op de Nikon Speedlight SB-22.

Dus ben ik wat gaan rondkijken op internet, tweedehandssites, zoals marktplaats.nl, fotoapparatuur.nl en fotobeurs.com, tot ik op 10 februari een berichtje postte op het forum van Belgium Digital. Ik heb niet lang moeten wachten op een reactie. We hebben wat over en weer gemaild en uiteindelijk tot de verkoop gekomen: € 50 inclusief verzendingskosten voor een tweedehands flitser in goeie staat. Ter info: de SB-22s wordt nog op enkele plaatsen verkocht en kost dan € 135.
Tenslotte heeft de verzending nog wat tijd gekost, maar uiteindelijk was er gisteren een pakketje voor mij. Met daarin de SB-22 en een handleiding. Direct een stel opgeladen batterijen erin, en ja hoor, flits-flash-flits.
Nu moet ik de flits nog goed leren gebruiken...

Bedankt, Rob!